Amortyzatory oraz linki bezpieczeństwa stosowane są w celu zapewniania maksimum ochrony osobom wykonującym prace na wysokościach. Znajdują powszechne zastosowanie m.in. w straży pożarnej.
Linki bezpieczeństwa Linki bezpieczeństwa to jeden z głównych składników łączących w systemach powstrzymujących spadanie. Zgodnie z obowiązującymi normami powinny być wykonane z liny syntetycznej, liny stalowej, taśmy lub łańcucha. Maksymalna długość linki wraz z zatrzaśnikiem i systemem amortyzującym nie powinna przekraczać 2 m. W tym przypadku należy uwzględnić również siłę działającą na ciało użytkownika. Linki dobiera się pod kątem późniejszego zastosowania, np. w budownictwie lub straży pożarnej.
Amortyzator bezpieczeństwa znacząco rozszerza możliwości linki bezpieczeństwa. Przy zastosowaniu amortyzatora możliwe jest używanie punktów zaczepowych, które znajdują się poniżej nóg użytkownika, czyli maksymalnie 2 m od punktu zaczepowego szelek. Konstrukcja amortyzatorów również podlega obowiązującym normom, które gwarantują bezpieczne powstrzymywanie spadania. Najczęściej wykonane są z taśm poliestrowych lub poliamidowych, które poprzez wydłużenie drogi hamowania zmniejszają siłę uderzeniową poniżej wartości 5 kN. Nie powinny jednak zmieniać swojej długości poniżej wartości 2 kN. Podczas powstrzymywania spadanie amortyzator zmienia swoją długość, dlatego też długość potencjalnego upadku będzie odpowiednio większa. Należy wziąć to pod uwagę przy doborze amortyzatora, jak również punktu zakotwienia dla niego.
Wolna przestrzeń niezbędna od powstrzymywania upadku Należy pamiętać, że wolna przestrzeń niezbędna do powstrzymania upadku może wynosić nawet 6 metrów. Jeśli wolna przestrzeń pod użytkownikiem jest mniejsza, należy wtedy zaplanować pracę w taki sposób, aby zmniejszyć długość potencjalnego upadku. W takich sytuacjach punkt kotwienia powinien być zamocowany jak najwyżej i/lub trzeba zastosować linkę bez amortyzatora. Amortyzator niekiedy połączony jest z dwoma linkami bezpieczeństwa, przez co zapewniona jest możliwość poruszania się po konstrukcjach stalowych i rusztowaniach przy zachowaniu zasady ciągłego dopięcia do minimum jednego punktu. Przepinając dwa zatrzaśniki w odpowiedni sposób, można bezpiecznie poruszać się w pionie i poziomie.